De jaloersmakend volle en warme sound van Pino Palladino is te horen op al zijn opnames met verschillende muzikanten. Zijn geluid is niet altijd hetzelfde omdat hij als geen ander in dienst van de muziek of een band speelt, maar altijd is zijn sound en spel vol en warm. Hij krijgt hij dat voor elkaar? Wat is het geheim van zijn spel en welke gear gebruikt hij? In deze blog zoomen we daar verder op in en misschien helpt het jou bij het vinden van jouw perfecte bassound.
De speelstijl en techniek van Pino Palladino
Als je opzoek bent naar een bepaald geluid en je afvraagt wat je daarvoor nodig hebt, zul je van muzikanten vaak te horen krijgen dat het uit je vingers moet komen. Dat de manier van spelen de bepaalde sound van een muzikant maakt en niet de instrumenten die hij gebruikt. Dit is deels ook zeker waar, echter is het toch meestal de combinatie van de speeltechniek en gear. Om het op de speelstijl en techniek aankomt let dan op de volgend dingen:
Speel met je vingers en niet met een plectrum
Pino Palladino staat bekend om zijn fingerstyle techniek en speelt zoals de meeste bassisten niet met een plectrum maar slaat de snaren aan met zijn duim, wijs- en middelvinger.
Het geluid van een basgitaar klinkt daardoor een stuk warmer en ronder. Door met verschillende vingers te spelen kan hij ook complexe ritmische patronen en akkoorden spelen op zijn basgitaar die ook weer bijdragen aan zijn typische geluid.
Speel ghotst notes
Ghost notes zijn een belangrijk onderdeel van Pino Palladino’s algehele sound. De zachte afgedempte noten worden tussen de vol aangeslagen noten gespeeld om zo meer ritme en groove te creeeren. Luiter maar eens goed naar zijn spel dan zul je ze ontdekken!
Maak gebruik van slides
Ook het ‘sliden’ van de ene naar de andere noot is een belangrijk detail van Pino’s spel. Je creeert zo zijn vloeiende en melodieuze overgangen. Experimenteer dus met slides en implementeer ze in je spel.
Speel dynamisch
Een onderdeel wat nogal eens wordt vergeten is dynamiek. Pino Palladino voegt veel muzikale expressie toe door veel te varieren met intensiteit en volume. Ook hiermee speelt hij erg goed in dienst van de muziek. Probeer hier dus ook rekening mee te houden als je een nummer speelt!
Timing en groove
Ook de sublieme timing maakt het spel van Pino Palladino zo groovend. Luister hier eens goed naar en probeer zijn timing te evenaren. Uiteraard bereik je dit door veel mee te spelen, heel goed te luisteren en ook te oefenen met een metronoom.
De basgitaar van Pino Palladino
Pino Palladino heeft veel verschillende basgitaren gebruikt bij alle verschillende muziek en artiesten waarbij hij heeft gespeeld. In de jaren ’80 speelde hij eigenlijk altijd op een fretloze basgitaar. In die tijd speelde hij met allerlei beroemde artiesten als Paul Young, Phil Collins en David Gilmour.
Vanaf de jaren ’90 speelde hij vooral weer op de ‘normale’ basgitaar zoals te horen bij D’Angelo, Eric Clapton, John Mayer, Elton John en Adele. Hoewel hij met veel verschillende basgitaren speelt is er toch wel één die hij meest lijkt te gebruiken: de Fender Precision Bass. Zijn bekende ‘Fiesta Red’ Precision is ook als signature verkrijgbaar.
De Fender Precision Bass
De Fender Precision Bass was de eerste basgitaar die in serie werd geproduceerd en wordt sinds het eerste exemplaar in 1951 nu nog steeds gemaakt. Het is ook de meest verkochte basgitaar aller tijden. De Precision werd bedacht om de onhandige en grote contrabas te vervangen. Het is dus zogezegd de moeder van alle basgitaren en wordt samen met de Fender Jazz Bass door Pino Palladino het meest gebruikt. Wil je meer weten over de Fender Precision Bass en de Fender Jazz Bass en hun overeenkomsten en verschillen? Lees dan de blog 'een Jazz Bass of een Precision Bass: welke kies je?
Welke snaren gebruikt Pino Palladino?
Omdat Pino Palladino zoveel verschillende projecten doet en verschillende muziekstijlen speelt, varieert hij ook veel met verschillende snaren. Echter moet opgemerkt worden dat hij een voorkeur heeft voor flatwound snaren.
Door de platte wikkeling hebben deze snaren een vlak oppervlak en ze produceren een warmer geluid dan roundwound snaren die meestal wat helderder en scherper kinken. Ook veroorzaken flatwounds minder bijgeluiden bij bijvoorbeeld het sliden van de ene naar de andere noot.
Versterkers en effectpedalen
Ook versterkers en gitaareffecten worden bij Pino Palladino vaak verwisselt en aangepast aan de situatie. Toch zijn het voornamelijk de Ampeg versterkers die hij het meeste inzet. Zoals bijvoorbeeld de Ampeg SVT Classic. Pino Palladino experimenteert met veel geluidseffecten en past hiermee ook zijn sound aan naar de situatie of muziekstijl. Hij maakt sowieso veel gebruik van zijn Tech21 SansAmp Bass Driver en enkele TC Electronic effecten, maar door zelf te experimenten met geluidseffecten kun je veel van zijn sounds namaken of zelf jouw unieke sound creëren. Op onze tweedehands muziekinstrumenten-pagina zijn altijd veel bas- en gitaareffecten te vinden.
De juiste EQ instelling
Ook niet onbelangrijk voor een warm, vol en rond geluid is het op de juiste manier instellen van de EQ van de versterker en effectpedalen. Probeer te experimenteren met meer lage tonen en minder hoge frequenties. Vergeet ook de toonregeling op je basgitaar niet. Ook hiermee kun je echt een verschil maken in je geluid.
Goed luisteren en studeren
Het allerbelangrijkste om de juiste sound te krijgen is toch wel om erg goed te luisteren en het spel van Pino Palladino te bestuderen. Denk ook niet het zo maar even na te doen. Het vergt oefening en studie om zo te kunnen spelen en klinken! Maak ook opnames van je eigen spel en luister deze aandachtig terug zodat je weet of het al goed klinkt of dat er nog verbeterpunten zijn!
Ben je opzoek naar de juiste gaar en wil je graag eens wat dingen uitproberen? Dan kan altijd in onze schitterende muziekwinkel in Noordwijk! Uiteraard staat de koffie klaar.
Leave a comment (alle velden verplicht)